4 december 2016

NeuroApp: Innovatieve 3-Dimensionale visualisatie Neuroanatomie

 

Hersenanatomie, de bouw en functie van hersenen, vormt voor veel artsen en wetenschappers een uitdaging binnen hun dagelijks werk. Het is dan ook logisch dat voor studenten de hersenanatomie een lastig voor te stellen en saai vak kan zijn. Toch zijn kennis van de bouw en functie van hersenen van groot maatschappelijk belang omdat dit kennis kan opleveren in ziekte en gezondheid van hersenen. Wanneer studenten in hun opleiding de hersenanatomie bestuderen, is dit op basis van doorsnedes uit anatomische atlassen. Deze zijn overzichtelijk gerangschikt, maar geven slechts weinig inzicht in de daadwerkelijke driedimensionale anatomie van hersenen.

Om studenten een beter inzicht te geven in de bouw van de hersenen, slaan de afdeling Anatomie en de afdeling Neurochirurgie van het Radboudumc de handen ineen. Dylan Henssen (promovendus) en Guido de Jong (technisch geneeskundige) combineren oude kennis met nieuwe technologische innovaties om een digitaal driedimensionaal model van de hersenen te maken: de NeuroApp. Het programma “ICT in het onderwijs” van de Radboud Universiteit ondersteunt dit initiatief middels een proeftuinsubsidie.

Studenten kunnen met behulp van de NeuroApp op hun smartphone altijd en overal hersenanatomie bestuderen. Deze virtual reality tool zal hen helpen een beter driedimensionaal beeld te krijgen van hersenanatomie. Daarnaast zal de afdeling Anatomie tijdens haar practicumonderwijs de NeuroApp integreren om het standaard practicumonderwijs nog verder te verrijken. Ten slotte staat een extra cursus op het programma waarbij studenten met een bijzondere interesse in de hersenanatomie door augmented reality een digitale demo van de diepe kernen kunnen volgen.

Promovendus Dylan Henssen bestudeert het eerste digitale model van de diepe hersenkernen